Ndilibwino kayaina? - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Jules Wilke - WaarBenJij.nu Ndilibwino kayaina? - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Jules Wilke - WaarBenJij.nu

Ndilibwino kayaina?

Blijf op de hoogte en volg Jules

17 Juli 2013 | Malawi, Zomba

Allereerst wil ik jullie even bedanken voor alle lieve reacties. Wat ontzettend leuk om ze te lezen! Eens in de paar dagen claim ik de laptop en kijk ik weer even of ik reacties heb. En ik denk dat anderen wel een lach op mijn gezicht hebben zien verschijnen als ik weer ’10 comments’ zie en ze allemaal lees. Echt super!

Ik was bij zaterdagavond gebleven. Zondag lekker ontbeten met toast en chocopasta. Als je hier zit, kun je zo genieten van de kleine dingen! Maar anyways… Toen zijn we naar Zomba Plateau (een berg) gegaan om te gaan hiken. Ik had zo’n lekkere wandeling in mijn gedachte met een prachtig uitzicht. Nou, dat laatste hadden we zeker, maar ‘lekker’ is iets anders. Jeetje wat was dat zwaar! Het was niet zomaar hiken, het was meer gewoon echt klimmen! Na heel wat schaafwonden, blauwe plekken en pijnlijke enkels en knieën rijker, hadden we toch wel een wonderschoon uitzicht. En zelfs dat is underrated. WAUW! We keken naar de hoogste berg van Malawi en konden helemaal naar Mozambique kijken. Wat was dat prachtig. Ik hoop dat het een beetje op mijn foto’s te zien is, zodat jullie later ook wat mee kunnen genieten. Uiteindelijk hebben we 7,5 uur gedaan over zo’n 22,5 km. ‘S avonds zouden we eigenlijk bonte avond doen, maar we waren allemaal zo afgebrand dat we dat hebben verplaatst. Gelukkig.

Ik sliep met Marieke in een tent, maar onze tent was kapot. We hadden er al een nacht in geslapen, maar eigenlijk mocht dat helemaal niet (vanwege de muggen). Dus mochten we die nacht binnen slapen. Binnen! In een normaal bed! Wat heb ik lekker geslapen!

Maandag alle tenten weer opgeruimd om naar Liyo te vertrekken. Dit is hetzelfde idee als YODEP; een community met vrijwilligers die de inwoners helpen. Bij Liyo was de armoede echt heel goed te zien. We hebben voorbereidingen getroffen voor een dak en een vloer en op huisbezoek gegaan. Bijna alle kindjes hadden een hongerbuikje, niemand had eten en niet eens wat zeep. Hierdoor konden ze niet naar school, omdat ze anders gepest zouden worden omdat ze niet schoon zouden zijn. Een meisje was 17 jaar en had een hele ontsteking op haar been. Er was gewoon een hele hap uit haar been. Hierdoor zat ze al een aantal jaar in dezelfde klas, omdat telkens tijden de examens haar been weer pijn begon te doen.

Na 2 dagen Liyo zijn we weer naar huis gereden en eindelijk weer gedoucht. Je wordt echt enorm vies na een dagje werken. Ik dacht dat ik super bruin was geworden, maar tijdens het douchen heb ik letterlijk het bruin er vanaf gewassen. Helaas…

Vandaag zijn we naar Bwalo gegaan. Dit is een project voor straatkinderen. We hebben hier een poging gedaan tot huisbezoeken, maar na heel lang lopen waren beide gezinnen niet thuis. Na de lunch hebben we nog een badkamer gemaakt. We hadden maar een uurtje, maar hebben het afgekregen! Het was niet zo netjes en stevig als de andere, maar hij stond er!

Hoe langer ik hier zit, hoe meer ik kan genieten van de luxe en kleine dingen. Zoals een zakje chips, een warme douche of gewoon al een bed. Dat zijn dingen die thuis in Nederland zo normaal zijn, maar hier helemaal niet. Toen ik in de supermarkt stond met 2 zakken koekjes, 3 zakjes chips en een kitkat (wat ze hier dus ook hebben, lucky me!) en alle anderen zag met maar 1 zakje rijst, kwam dat wel even binnen.

Ik blijf het zeggen, maar wat is het hier geweldig. Ik had vannacht gedroomd dat ik weer thuis was, en ik werd behoorlijk chagerijnig wakker. Ik wil nog lang niet naar huis! Wat citaten uit een aantal reacties: ‘Het is een gebied dat je hartje steelt’ ‘Laat afrika spreken en neem elk detail in je op’ ‘Afrika is om verliefd op te worden’. Je beseft de betekenis pas als je hier echt rond loopt.

Ik weet niet of ik nog een blog zal kunnen schrijven. Morgenochtend vertrekken we naar Cape McClear (dat is aan Lake Malawi) en vervolgens naar Lilongwe om een paar daagjes tot rust te komen. Waarschijnlijk zal ik in Lilongwe mijn laatste blog vanuit Malawi schrijven. Maar als het allemaal niet lukt, wil ik nog één ding zeggen hier vanuit Malawi, want zonder jullie had ik hier niet gezeten. Ik zal het kort maar krachtig houden. Dankjewel.


Kusjes,

Jules

PS. De titel betekend ‘het gaat goed, en met jou?’

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jules

Actief sinds 09 Aug. 2014
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 6232

Voorgaande reizen:

19 Juli 2017 - 17 Augustus 2017

Filipijnen

06 Juli 2013 - 23 Juli 2013

Malawi

Landen bezocht: